Podal som podnet na Okresnú prokuratúru v Senici, aby preskúmala zákonnosť postupu mestského zastupiteľstva pri prijímaní uznesení, o ktorých sa rozhodovalo na decembrovom zasadnutí a ktoré som aj vetoval, čiže nepodpísal, čím som zastavil ich vykonateľnosť
Uznesenie č. 197/2023
Vážení občania,
cieľom mojej komunikačnej stratégie, ktorej sa držím je informovať nielen jednosmerne – teda len spôsobom samospráva smerom k občanovi, ale vytvárať stále väčší priestor pre obojsmernú komunikáciu: samospráva občan, občan samospráva.
Už minulý mesiac som sa vyjadril k zasadnutiu mestského zastupiteľstva, ktoré sa konalo 13. decembra 2023. Keďže mi záleží na plynulom fungovaní nášho mesta, bol som nútený urobiť krok, ktorý som považoval za správny a zákonný a o ktorom vás chcem informovať. Týmto chcem zároveň predísť dezinformáciám, ktoré by sa mohli šíriť.
Podal som podnet na Okresnú prokuratúru v Senici, aby preskúmala zákonnosť postupu mestského zastupiteľstva pri prijímaní uznesení, o ktorých sa rozhodovalo na decembrovom zasadnutí a ktoré som aj vetoval, čiže nepodpísal, čím som zastavil ich vykonateľnosť.
V dnešnom mojom príspevku, by som sa rád venoval uzneseniu Programový rozpočet na rok 2024
Vysvetlenie: Návrh rozpočtu na rok 2024 sme spoločne s poslancami mesta prerokovali v dostatočnom časovom predstihu na niekoľkohodinovej porade poslancov, ktoré sa konalo dňa 29.novembra 2023, kde bola k dispozícii aj naša ekonómka, ktorá vysvetlila návrh rozpočtu a odpovedala na otázky prítomných poslancov. Samozrejme materiál návrhu rozpočtu bol poslancom doručený už niekoľko dní pred týmto stretnutím. Účelom porady bolo podrobne rozdiskutovať návrh rozpočtu na rok 2024 a uplatnené pripomienky zapracovať tak, aby na mestskom zastupiteľstve, dňa 13.12.2023 mohlo dôjsť k jeho korektnému schváleniu.
Záver porady poslancov naznačoval, že by to takto mohlo dopadnúť, keďže sme sa rozišli s konsenzom o rozpočte. Návrh tohto dôležitého dokumentu sme zverejnili v súlade so zákonom tak, aby sa k návrhu rozpočtu mohla vyjadriť aj verejnosť. Nikto nedoručil žiadne pripomienky, nikto z poslancov sa neozval do termínu mestského zastupiteľstva , aby boli vykonané zmeny, práve preto bol návrh poslanca R. Vávru na zmenu v návrhu rozpočtu na rok 2024 priamo na zasadnutí zastupiteľstva prekvapením.
Zámer neinformovať nás o tomto kroku vopred zrejme sledoval cieľ, aby sme sa nestihli oboznámiť s návrhom zmeny a aby sme nestihli na to reagovať. Pán poslanec R. Vávra svojim návrhom sledoval zníženie finančných prostriedkov na mzdy a odvody pre zamestnancov, ktorí majú na základe platnej pracovnej zmluvy na dohodnutý plat právny nárok. Nezabudol však navýšiť financie určené na odmeny poslancov. Takže na jednej strane šetriť na zamestnancoch, ktorí majú záväzne určený plat a navýšiť odmeny pre poslancov z toho, čo sa ušetrí na zamestnancoch. Návrh poslanca R. Vávru nepokrýva zazmluvnenú výšku mzdových nárokov, pričom pri zostavovaní rozpočtu sa prioritne prihliada na zazmluvnené záväzky mesta. Dávame do pozornosti, že štát po dvojročnej pandemickej prestávke platy zamestnancov vo verejnej správe v roku 2023 valorizoval dvakrát. Zákonnú valorizáciu platov musí mesto rešpektovať. Mrzí ma, že pán poslanec bez odbornej konzultácie, bez vedomostí o zazmluvnených záväzkoch mesta, len tak od stola navrhol zmeny rozpočtu na rok 2024, ktoré porušujú zákonnú povinnosť mesta rešpektovať vlastné záväzky.
Ako primátor som od poslancov mesta skôr očakával návrhy na skvalitnenie bezpečnosti v meste a nie zastavenie jej napredovania. Ak poslanecký zbor zníži potrebné finančné prostriedky na bezpečnosť, mali by prevziať zároveň zodpovednosť za stav, ktorý po tomto kroku nastane.
Za uvedených okolností som uznesenie č. 197/2023 nemohol podpísať.
Zajtra vysvetlím dôvody vetovania uznesení: č. 198/2023 a 199/2023
Ing. Radovan Prstek
primátor mesta